Укрзалізниця у 2024-му: нові сервіси, тарифи, маршрути та боротьба з квитковою мафією 23.12.2024 17:10 Укрінформ Чим жила Укрзалізниця у 2024 році та що запропонує клієнтам у наступному
Укрзалізниця до різдвяно-новорічних свят призначила додаткові рейси за популярними напрямками, відкрила нові міжнародні маршрути, запровадила нові сервіси та поліпшення в обслуговуванні.
Це при тому, що для самого залізничного холдингу рік завершується, схоже, не дуже вдало. Фінансові показники погіршилися, у розпалі скандал із викриттям квиткової мафії, в бізнес-середовищі обурені намірами підвищити тарифи на вантажні перевезення. Але про все по-порядку.
ТАРИФИ ТА ЗАЛІЗНИЧНА ЕКОНОМІКА
Як і кожна важлива для України інфраструктурна галузь, залізниця продовжує потерпати від ракетних і дронових ударів ворога, а також стикається зі спробами організованих російськими спецслужбами диверсій, через що страждають колійне господарство, системи енергозабезпечення, управління, контролю та безпеки руху. Тож окрім планових робіт із реконструкції та модернізації, залізничникам доводиться постійно займатися аварійним відновленням. Як і всім нам, цьогоріч залізниці особливо дошкуляють проблеми з електрикою…
Все це, поміж іншого, позначається на фінансових показниках. Якщо за підсумками 2023 року Укрзалізниця отримала 5 мільярдів гривень прибутку проти 9,6 мільярда збитків у 2022-му, то фінансовим планом на нинішній рік також передбачений збиток – на рівні 12,6 мільярда (щоправда, кілька місяців тому цей показник відкоригували, спрогнозувавши річні втрати у 2,7 мільярда). За результатами роботи в липні підприємство вперше з початку року отримало негативний фінансовий результат. І це, попри те, що УЗ вдалося на 12% знизити операційні витрати на утримання залізничної інфраструктури та суттєво скоротити споживання енергоресурсів, заощадивши щонайменше пів мільярда гривень.
Виправити ситуацію, на думку менеджменту УЗ, можна, піднявши тарифи на вантажні перевезення на 37%. Проєкт рішення скерували на розгляд Тарифної ради при Міністерстві розвитку громад та територій України. Востаннє ці тарифи переглядали влітку 2022-го. А за цей час вартість електроенергії зросла на 166%, дизелю – на 110%, запчастин для тепловозів – на 217%, комплектуючих для електровозів – на 22%. Укрзалізниця намагається переконати партнерів у тому, що без підвищення тарифів за нинішніх умов не обійтися. «Завдяки тарифним ініціативам ми зможемо покрити операційні витрати, які значно зросли з моменту останньої індексації тарифів. На це вплинуло багато факторів: подорожчання запасних частин, дизелю, електроенергії… Наше завдання – знайти дієві компенсатори, щоб залізниця не втратила обсяги та не вплинула на можливості українського агроекспорту», – переконував учасників однієї з зустрічей із бізнесом голова правління Укрзалізниці Олександр Перцовський.
Олександр Перцовський
За його підрахунками, якщо брати до уваги ціну зерновозів, валютний курс і заплановану індексацію тарифів, вартість транспортування тонни зернових, наприклад, зросте не більш як на 1 долар.
Бізнес, зрозуміло, не в захопленні від «тарифної» ініціативи. Мовляв, це додатковий тиск на промисловість, який може бути критичним, призвівши до зниження конкурентоспроможності експорту та ймовірне збільшення навантаження на автошляхи.
Водночас свідченням того, що Укрзалізниця справді потерпає від браку коштів, стало нещодавнє звернення компанії до держателів єврооблігацій із запитом відтермінувати купонні виплати у розмірі майже $83 млн до 2026 року. «Укрзалізниці критично не вистачає коштів для забезпечення необхідних операційних видатків та інвестицій на відновлення пошкодженої ворогом і ремонт застарілої інфраструктури», – пояснили у залізничному відомстві.
ЗАЛІЗНИЧНА МАФІЯ: ВІД СПЕКУЛЯЦІЇ НА КВИТКАХ ДО ФАЛЬШИВИХ ТЕНДЕРІВ
Зрозуміло, уникнення порушень та зловживань у такому величезному господарстві як Укрзалізниця, де «крутяться» десятки чи й сотні мільярдів, завжди було непростим завданням. Інформація про виявлені схеми й затриманих посадовців та тих, хто «присмоктався» до фінансових потоків УЗ іззовні, надходить регулярно. 2024 рік – не виняток: тривало розслідування виявлених раніше зловживань, фіксували нові факти, розгоралися нові скандали.
Як ідеться у звіті НАБУ, лише в І півріччі 2024 року у справах НАБУ та САП щодо корупції на УЗ на рахунках підозрюваних та підконтрольних їм юридичних і фізичних осіб арештовано 262 мільйони гривень, 1,3 мільйона доларів, 754 тисячі євро та велику кількість об’єктів рухомого і нерухомого майна.
Зокрема, на початку грудня правоохоронці по-серйозному взялися за організаторів «білетних» оборудок на Укрзалізниці. З’ясувалося, що учасники злочинної схеми (на чолі з головою профкому вагонної дільниці станції Київ-Пасажирський) обкладали начальників потягів та провідників поборами, а також штучно створювали дефіцит квитків на популярні рейси, потім продаючи їх за спекулятивними цінами. Лише за шість місяців 2024 року Укрзалізниця через цю схему втратила понад 70 мільйонів гривень. Ще більше втратили пасажири, яким доводилося в умовах штучно спровокованої відсутності альтернативи переплачувати за квитки. Наприклад, квитки на популярний потяг Київ-Варшава “коштували” 300-500 євро при офіційній вартості 3700 гривень.
Отже організатора та 9 інших учасників злочинної групи затримали, триває слідство. В Укрзалізниці запевнили, що усіляко сприяють Національній поліції в боротьбі з квитковими перекупниками. Загалом за час активної протидії спекулянтам у застосунку Укрзалізниці система заблокувала 7100 «аномально активних» акаунтів.
«Укрзалізниця також продовжує працювати над удосконаленням ІТ-систем залізниці для запобігання квитковим спекуляціям і одночасно – над розширенням можливості доступу пасажирів до залізничних квитків. Так, триває робота над впровадженням авторизації в застосунку Укрзалізниці через BankID», – запевнили в УЗ. Там переконані, це значно полегшить прозорість продажу квитків.
Источник: www.ukrinform.ua