На 1 травня 2023 року заборгованість українців за спожиту електроенергію перевершила 1,7 млрд грн. Це примушує постачальника електроенергії та газу YASNO, який входить до групи ДТЕК, шукати варіанти змусити клієнтів заплатити за своїми рахунками. В якості нового способу вибивання боргів за спожиту електроенергію в Yasno заявили про початок співпраці з Українським бюро кредитних історій (УБКІ). Воно збирає інформацію про кредити та своєчасність сплати за ними українцями.
Новий шлях боротьби з боржниками
До 5 березня 2022 року дієвим методом у боротьбі з неплатниками було відключення електроенергії електропостачальником. Однак, у період дії воєнного стану постановою Кабміну № 206 забороняється припинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі.
В якості нового способу вибивання боргів за спожиту електроенергію в Yasno заявили про початок співпраці з Українським бюро кредитних історій (УБКІ). Воно збирає інформацію про кредити та своєчасність сплати за ними українцями.
Саме на основі таких кредитних історій банківські та фінансові установи приймають рішення видавати чи не видавати людині позику. Тож, теоретично, наявність боргу за спожиту електроенергію може стати причиною для відмови у кредиті.
“Ми добре розуміємо обставини, в яких усі ми зараз перебуваємо, але є клієнти, які не сплачують за використану електроенергію та інші комунальні послуги, але при цьому беруть кредити, наприклад, на чергові нові iPhone. Саме на таких клієнтів і розрахована така активність”, – каже генеральний директор YASNO Сергій Коваленко.
Юристи не впевнені, що є законодавчих підстав передавати інформацію про заборгованість побутових клієнтів до УБКІ у енергопостачальника YASNO. У коментарі LIGA.net юрист Адвокатського об’єднання “Донець і Партнери” Василь Гаращак пояснює:
“В Законі “Про організацію формування та обігу кредитних історій” кредитна історія – це сукупність інформації про юридичну або фізичну особу, що її ідентифікує, відомостей про виконання нею зобов’язань за кредитними правочинами, іншої відкритої інформації відповідно до Закону. Так, Закон передбачає зобов’язання споживача за правочинами щодо сплати грошових коштів Кредитору протягом певного часу в майбутньому (в тому числі договір страхування або купівлі-продажу майна з відстроченням платежу). Натомість, сплата комунальних платежів не передбачає жодне із вищеперерахованих”.
За словами юриста, передавати на законних підставах інформацію про заборгованість побутових клієнтів до Українського бюро кредитних історій YASNO зможе лише у випадку, якщо будуть введені відповідні зміни до законодавства щодо ведення кредитних історій. Тільки на їхній основі можна буде вносити інформацію щодо заборгованостей за комунальні послуги у кредитні історії УБКІ.”Наразі такої можливості немає”, – резюмує Гаращак. Постфактум юрист додає, що, якщо YASNO дійсно матиме можливість на внесення відповідної інформації до УБКІ – це впливатиме на можливість отримання кредиту.
Що про цю ініціативу думають в банках
В опитаних LIGA.net банках наявність боргу як за електроенергію, так і за комунальні послуги загалом, вирішальним фактором для видачі кредиту фізичній особі не бачать.
“Наявність інформації про заборгованість зі сплати комунальних послуг у бюро кредитних історій не стане вирішальною у питанні видачі кредиту. Проте, безперечно, матиме вплив на прийняття рішення нарівні з іншими параметрами та показниками, що беруться до уваги при розгляді кредитного рішення”, – каже зокрема директор департаменту комунікацій АТ “Кредобанк” Віктор Гальчинський.
У державному Приватбанку LIGA.net розповіли, що дотримуються принципу відповідального кредитування і перед видачею кредиту ретельно аналізують усі ризики. До уваги береться історія користування банківськими послугами, кредитна історія дані про клієнта з УБКІ та багато інших факторів. Однак, “банк не бере до уваги заборгованість за комунальними платежами, якщо тільки у клієнта немає штрафів чи боргів за виконавчим провадженням”.
“Під час видачі кредитів банк зважає на всю офіційну інформацію щодо потенційного позичальника”, – кажуть LIGA.net у пресслужбі Ощадбанку.
Як раніше повідомляв Інформатор, у Yasno розповіли, як клієнти можуть звернутись до них, щоб вирішити свої питання з електропостачанням. Понад 90% всіх звернень стосуються 2 речей – це передача показань лічильника та оплата.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.