Не дарма кажуть, що ремонт рівносильний двом повеням. Його потрібно не лише зробити, а й пережити. Якщо потрібне перепланування квартири – тим більше. На людину одночасно звалюється купа питань: кого краще найняти, як закуповувати матеріали, як сховати стояки та ін.
У цій статті я розповім про те, як і де краще купувати будматеріали. Чи варто цю функцію довірити професіоналові (виконавцю робіт), чи все ж таки закупити все самому? Про все – по порядку.
Види матеріалів
Класифікація будівельних матеріалів дуже широка і для недосвідченого в ремонтних справах замовника – «темний ліс». Але не варто впадати у відчай — все це розмаїття можна умовно розділити на дві великі групи:
- основні матеріали (будівельні суміші, цегла, газобетонні блоки, гіпсокартон, металевий профіль, дерев'яний брус та ін.);
- матеріали для фінішного оздоблення (шпалери, фарба, лінолеум, ламінат, стінові панелі, керамічна або керамогранітна плитка та ін.).
Покупка матеріалів
Матеріали для фінішного оздоблення замовник зазвичай купує сам. Вибирає вид покриття або оздоблення, мучиться у пошуках потрібної фактури та кольору, після чого приймає рішення. Інший варіант – вибирає сам, доручаючи закупити все виконавцю. За це доводиться доплачувати — у середньому 5–20% вартості матеріалу.
Закупівля основних будівельних матеріалів – складніший процес. Потрібно знати технологію виконання робіт, норми витрати матеріалів і т. д. Крім цього, все залежить від того, хто виконує ремонт:
Варіант 1
Якщо ви найняли ремонтну фірму або бригаду, розумніше їй доручити закупівлю основних будівельних матеріалів. Це зумовлено такими причинами:
- наявність у фірми налагоджених зв'язків у сфері продажів будматеріалів (знижки, надійні постачальники тощо);
- професіонал краще розбирається як і необхідну кількість будматеріалів, велику роль відіграє досвід у цих питаннях;
- економія часу.
Варіант 2
Якщо ремонт виконує найнятий вами майстер-одинак – все залежить від його принципів роботи. Одні майстри вважають за краще самі закуповувати основні будматеріали, не довіряючи цю роботу замовнику (обов'язково придбати не те, що треба, від чого постраждає якість ремонту тощо). Інші надають цю місію замовнику, докладно пояснивши, скільки чого потрібно купити.
В обох варіантах «тримайте руку на пульсі» — контролюйте обсяг матеріалів, що закуповуються (щоб не платити за себе і «за того хлопця»), вимагайте надати чеки та накладні на транспортні послуги.
Корисна порада — варто завести спеціальний зошит для цих цілей, записуючи туди всі витрати із зазначенням дати та обсягу матеріалів, що закуповуються. Щотижня підсумовуйте підсумки. Досвід показує, що у більшості випадків вартість усіх матеріалів не повинна перевищувати 50% загальної вартості ремонту.
Важливо! У цьому питанні не варто бути особливо прискіпливим, перевіряючи кожен шуруп або металевий профіль. У кожного виконавця є свої хитрощі, як отримати додатковий прибуток на закупівлі будматеріалів. Ви все одно не зможете проконтролювати все досконало. Зберегти нормальні довірчі стосунки з виконавцем набагато важливіше.
Якщо порівняти фірми та одиночних майстрів, то перші частіше “нагрівають” замовників на вартості матеріалів. Вони мають для цього більше можливостей. Щоб мінімізувати ці ризики, цікавтеся цінами в інтернет-магазинах, прикиньте необхідний обсяг закупівель. У переговорах із виконавцем показуйте свою обізнаність із цих питань. Більше ризикують ті, хто все пускає на самоплив.
Об'єм будматеріалів
Щоб прикинути необхідний обсяг будівельних матеріалів, що закуповуються, можна скористатися державними елементними кошторисними нормами на будівельні роботи (ГЕСН).
Наприклад, набираєте в пошуковій системі: «ГЕСН Оздоблювальні роботи». Відкриваєте ГЕСН-2001-15, знаходите необхідну роботу (зміст — наприкінці) і дивіться у табличці: скільки та яких матеріалів необхідно виконання даної роботи.
Важливо! Зверніть увагу – у більшості розцінок норми витрати вказано на 100 кв. м поверхні, що обробляється! Тобто норму витрати, вказану в табличці, потрібно помножити на площу ваших стін (підлоги, стелі тощо) у кв. м та розділити на 100.
До оздоблювальних робіт входять: штукатурні, малярські, облицювальні, шпалерні, скляні, ліпні та ін. Такі ж збірники є і на будь-які інші роботи: бетонні, конструкції з цегли та блоків, підлога, опалення, водопровід та каналізація тощо.
Не треба підраховувати все досконально (ви — не кошторисник), але прикинути приблизний обсяг основних будматеріалів, щоб не платити за них подвійну ціну виконавцю буде не зайвим. На різницю в 10-30% можна «заплющити очі», елементні розцінки теж не завжди відповідають реаліям.
Місце купівлі матеріалів
Будівельні матеріали – це той же товар, який краще купувати у великих інтернет-магазинах, за знижками або оптовими цінами. Але бувають і винятки. Великі будівельні гіпермаркети нерідко пропонують найменшу ринкову ціну, оголошуючи спеціальні акції та розпродажі.
Матеріали для фінішної обробки краще вибирати на дотик, не тільки віртуально. Зображення в Інтернеті не завжди передає фактичний колір, не кажучи вже про фактуру. За своїм досвідом можу сказати, що найбільш оптимальним є наступний порядок дій:
- пошук в Інтернеті потрібного матеріалу (виписуєш ціни, читаєш статті та відгуки, прикидаєш необхідний обсяг тощо);
- знаходиш гіпермаркет чи іншу торгову точку, де вибраний матеріал можна помацати руками;
- приїжджаєш до гіпермаркету; якщо все влаштовує і ціна тут менша, ніж в інтернет-магазинах — відразу робиш закупівлю;
- якщо ціна вища — закуповуєш уже перевірений та вибраний товар через інтернет-магазин.
Звичайно, на все це потрібен час та бажання. Але тільки так можна реально заощадити, причому чимало. Кожен вибирає свій шлях до досягнення кінцевої мети ремонт квартири.