Відомі бренди кави зникли з магазинів у Нідерландах та Німеччині, а деякі американські роздрібні продавці кави стверджують, що не можуть підтримувати свою діяльність за поточних цін. Супермаркети та продуктові магазини, у свою чергу, не наважуються інвестувати в дорогу каву, що призводить до дефіциту цього продукту на полицях.
Дефіцит кави
Світовий ринок кави переживає значні потрясіння: стрімке зростання цін спричинило різке падіння обсягів торгів. Про це 7 березня повідомляє Reuters. Ф'ючерси на каву арабіку на біржі ICE подорожчали на 70%, чим здивували багатьох гравців ринку.
Ренан Чуері, генеральний директор еквадорського експортера кави Elcafe, заявив, що вперше в історії компанія не змогла продати свій очікуваний обсяг виробництва до березня.
«Зазвичай до цього часу ми продали все, але наразі продано менше 30% продукції. Різке підвищення цін виснажує фінансові ресурси клієнтів, у них просто не вистачає коштів, щоб придбати необхідну кількість», — уточнив Чуері.
Через різке зростання цін покупці кави змушені утримуватися від накопичення запасів і обмежувати закупівлі лише необхідними кількостями. Головною причиною стрімкого зростання цін стало зменшення виробництва кави в ключових регіонах вирощування, зокрема в Бразилії.
Експерти прогнозують, що до кінця року ціни на арабіку можуть впасти на 30%. Це пояснюється очікуванням рясного врожаю та зниженням попиту.
Зараз ринок кави залишається складним. Кілька американських роздрібних торговців кавою заявили, що вони не можуть продовжувати роботу за нинішніми ставками. Супермаркети та продуктові магазини також неохоче купують дорогу каву, що призводить до відсутності продукту на полицях магазинів.
Відомі бренди кави зникли з роздрібних точок Нідерландів і Німеччини, повідомляє Bloomberg. Основною причиною порожніх полиць стали суперечки між виробниками та постачальниками щодо ціноутворення на продукцію. Деякі бренди кавового гіганта JDE Peet's NV, власника таких брендів, як Jacobs, Lor, Peet's Coffee, Tassimo, Senseo та інших, зникли з полиць великих голландських роздрібних торговців Albert Heijn і Jumbo. Німецькі мережі супермаркетів Edeka та Aldi Nord зіткнулися з подібними проблемами з постачанням. Дефіцит виник через спроби роздрібних торговців протистояти зростанню цін на каву на полицях.
«Виробники кави намагаються підняти ціни в супермаркетах, а супермаркети відповідають «ні», — пояснив Сиріл Філотт, глобальний стратег із споживчих товарів, упаковки та логістики Rabobank. Наприкінці минулого тижня JDE Peet's оголосила про завершення переговорів з роздрібними торговцями в Нідерландах і Німеччині. «Реальність така, що суттєвого підвищення цін не уникнути», — заявив генеральний директор JDE Peet Рафаель Олівейра, який не зміг уточнити, наскільки значним буде зростання цін на каву.
Лате та капучіно можуть подорожчати до 100 гривень: що дорожчає на каву?
Зміна клімату потенційно може призвести до зникнення найулюбленішої у світі кави арабіка. Основним фактором зростання цін стала посуха в Бразилії з квітня по вересень 2025 року. Торгова компанія Volcafe повідомила про перегляд у бік зниження прогнозу виробництва арабіки в країні до 34,4 млн мішків, що на 11 млн мішків менше, ніж очікувалося спочатку. На Бразилію припадає 40% світового ринку кави. Тим часом В’єтнам, другий за величиною експортер кави у світі, також стикається з проблемами. Посуха та сильні опади вразили країну, піднявши ціни на робусту до рекордних 5694 доларів за тонну.
За прогнозом кавового чемпіона Великобританії Вадима Грановського, очікується зростання цін на каву і в Україні. Всі ці фактори впливають як на роздрібну ціну продукції, так і на вартість чашки кави в кафе.
«Наприкінці січня велика мережа кав’ярень відкоригувала ціни, заготовивши запаси, але навесні вартість кави зросте на 80-100%, чашка еспресо коштуватиме близько 70 грн, а латте чи капучіно – до 100 грн», – прогнозує Андрій Тітов, співвласник Escobar Coffee Roasters.
Експерт зазначив, що стабілізація цін на каву очікується не раніше липня 2025 року, і навіть тоді будь-яке зниження, ймовірно, буде мінімальним.