На думку економіста Олександра Охріменка, припинення роботи зернового коридору через позицію рф, не призведе до економічної катастрофи в Україні та девальвації гривні. Хоча, звичайно, неможливість експортувати зерно морем, є негативним фактором для української економіки.
“Зупинка роботи зернового коридору – це для економіки України дуже погано. Але не критично. Рік тому ситуація була іншою. Сьогодні припинення Зенової угоди не призведе до девальвації гривні. Сьогодні Україна не залежить так сильно від експорту зерна, як це було рік тому. За цей час ми наладили систему експорту через ЄС. Наразі ці механізми будуть задіяні активніше. Українське зерно везуть в польські порти та відправляють в той самий Китай”, – сказав Олександр Охріменко.
Економіст сподівається, що Туреччина докладе зусилля для відновлення зернового коридору навіть якщо для цього їй доведеться задіяти власний флот. Якщо ВМФ Туреччини візьме під контроль західну частину Чорного моря, зерновий коридор буде спокійно працювати і росія нічого з ним зробити не зможе.
“Щоб не заходити на поле політичних експертів, скажу, що економічної катастрофи та девальвації гривні не буде. Навпаки, на внутрішньому ринку України може знизитись ціна на борошно”, – сказав Олександр Охріменко.
Торги навколо Зернової угоди тривають
17 липня рф заявила про свій вихід з Зернової угоди. 11 липня генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш надіслав путіну листа, в якому запропонував продовжити Зернову угоду на кілька місяців, щоб дати час Євросоюзу підключити дочірню компанію Россєльхозбанку до міжнародної платіжної системи SWIFT. Для продовження Зернової угоди рф висунула п’ять вимог:
- підключення Россєльхозбанку до SWIFT,
- скасування санкцій на постачання запчастин для сільгосптехніки,
- відновлення роботи аміакопроводу “Тольятті-Одеса”,
- скасування санкцій проти транспортування та страхування російських сільгоспвантажів,
- розморожування активів.
З 26 червня росіяни взагалі перестали проводити інспекції суден, що прямують до українських портів під завантаження. Тому в територіальних водах Туреччини заблоковано 29 суден, які могли б вивезти з України понад 1,4 млн тонн аграрної продукції. З початку липня з чорноморських портів вийшло лише шість суден із 215 тис. тонн агропродукції. Збитки, завдані Україні через простої кораблів у чергах зернового коридору, в Українській зерновій асоціації оцінили більш як у 1 млрд дол. Інформація про скасування дії «зернового коридору» призвела до негайного росту цін на збіжжя на світовому ринку: за даними CNBC, вартість зросла на 3,5%.
Як раніше повідомляв Інформатор, Євросоюз готовий підтримати експорт українського зерна. Про це повідомила президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн у відповідь на розірвання “зернової угоди” за участю росії. Наразі Захід розглядає різні варіанти транспортування українського зерна, включно з ідеєю транспортувати залізницею та автовантажівками.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.