Україна може згодом перейти на нову модель спрощеного оподаткування. В якості прикладу розглядається польський досвід. Такий підхід передбачає більшу диференціацію ставок залежно від виду діяльності та їхньої витратної складової.
Про це розповіла заступниця міністра фінансів Світлана Воробей під час дискусії щодо Національної стратегії доходів на 2024-2030 роки. Виступ був опублікований Центром економічної стратегії.
Представниця Мінфіну розказала, що за основу проєкту взята польська система оподаткування для малого та середнього бізнесу. Там існує диференційована система – тобто ставок досить багато.
В залежності від ситуації, ставка може коливатися від 2% до 20%. Найвищі ставки – це на ті види діяльності, в яких найменша витратна частина, і навпаки.
“Це ті види діяльності, які використовуються для підміни трудових відносин цивільно-правовими або контрактами з ФОП”, – уточнює Воробей.
Наразі, як кажуть в Мінфіні, вже існує приблизне уявлення щодо майбутнього переліку податкових ставок. Та їх впровадження не буде одномоментним. До того ж перед цим обіцяють провести консультації з бізнесом та експертним середовищем.
“Це буде публічний процес, і в основу його буде покладено ті пропозиції, які вже ми маємо сьогодні щодо запровадження диференційованих ставок на спрощеній системі та плюс європейський досвід, зокрема польський”, – обіцяє Воробей.
Втім, це поки що проєкт на майбутнє. Адже зараз українська держава не готова до переходу на диференційовану шкалу оподаткування.
“Ми будемо залишатися на плоскій шкалі доти, доки не зможемо ефективно адмініструвати доходи, щоб у нас одночасно під час введення такої диференційованої шкали всі не стали бідними”, – резюмувала представниця Мінфіну.
Податкова система Польщі: що Україна хоче взяти за приклад
Диференційована система оподаткування в Польщі – це така модель, за якої різні види доходів оподатковуються за різними ставками. Що в свою чергу дозволяє зменшити податковий тягар на низькоприбуткових громадян, а також стимулює розвиток певних галузей економіки.
У Польщі діє податок на доходи фізичних осіб (PIT), який становить 18% для доходів до 85 528 злотих на рік та 32% для доходів, що перевищують цей поріг. Також в Країні існує система Податку на Валовий Дохід Підприємств (CIT), який становить 19% для всіх підприємств. Однак, існують деякі винятки з цих правил, наприклад, підприємства, які займаються дослідженнями та розробками, можуть отримувати знижку на податок.
Крім того, в Польщі існує система податку на додану вартість (VAT), який становить 23% для більшості товарів та послуг. Однак, деякі види товарів та послуг оподатковуються за зниженими ставками: наприклад, харчові продукти, ліки та книги.
У загальному, диференційована система оподаткування в Польщі дозволяє зменшити податковий тягар на низькоприбуткових громадян та стимулює розвиток певних галузей економіки. Чого не скажеш про Україну, де голова податкового комітету Данило Гетманцев прямо заявляє, що нам усім потрібно платити побільше податків.