Російський флот в Чорному морі вже не почувається в безпеці через українські атаки. Тож наразі Київ має всі шанси розблокувати свої порти задля відновлення експортного потенціалу. В цьому Україні допоможе механізм глобального страхування – і, звичайно, ЗСУ.
Про це пишуть аналітики видання Financial Times. Зазначається, що для нашої країни наразі критично необхідний морський експорт, адже він забезпечує великий процент всієї національної економіки.
Українські атаки на російський флот в Чорному морі, які стаються все частіше і стають дедалі успішними, переслідують не тільки військові цілі. В цьому є також і стратегічне бачення: зниження ворожого бойового потенціалу, що в перспективі дасть змогу розблокувати повністю або хоча б частково наші порти.
“Як перший крок до відновлення чорноморських судноплавних маршрутів Україна завдала ударів з повітряних безпілотників по російським військово-морським базам у Криму. Також була створена загроза російському комерційному судноплавству завдяки ударам морських безпілотників по російському танкеру та військовому кораблю на військово-морській базі “Новоросійськ”. Російському флоту зараз важко діяти в Чорному морі”, – каже журналістам високопоставлений західний чиновник на умовах анонімності.
Допомогти розблокувати порти для всіх видів вантажів може схема з глобальними страховиками, яку нібито вже завершує Київ. Принаймні, про це пишуть аналітики Financial Times.
“Мета полягає в тому, щоб застрахувати до 30 суден, що прямують в Україну через її коридор щомісяця. При цьому збитки на суму до 30 мільйонів доларів покриваються державними коштами, фактично збереженими на депозитному рахунку”, – пояснюють журналісти.
Не варто забувати й те, що наразі Київ вже відкрив декілька “гуманітарних коридорів” через акваторію Чорного моря. По ньому вже пройшли кілька великих вантажних кораблів, які вирушали з Одеси до берегів Румунії та Болгарії. Однак цього мало, адже судна тільки уходять – але не повертаються через небезпеку.
“Було б добре, якби за вантажами приходили й порожні човни”, – кажуть українські чиновники.
Розблокування українських портів: чому це так важливо
При цьому важливість чорноморської акваторії важко переоцінити. Це не тільки і не стільки власне зерновий коридор. Саме через Чорне море проходять основні експортні маршрути України. Навіть у воєнний час в 2022 році саме морський експорт забезпечив 54% всього українського експорту. До повномасштабного вторгнення цей показник, природньо, був ще більшим.
“Чорноморський коридор – це не лише зерновий коридор. Це має бути всеекспортний коридор. Уся економіка України проходить через Чорне море”, – каже Андрій Ставніцер, виконавчий директор термінального оператора чорноморського порту Південний.
Це, втім, чудово розуміють і наші вороги. Саме тому після того, як росія порушила всі домовленності та вийшла з зернової угоди, вона почала активно бити по нашим портам. Зазначимо, що до фактичного руйнування зернового коридору рф взагалі не чіпала українську портову інфраструктуру – звичайно, окрім військової, на кшталт Очакову.
Наразі Україна намагається експортувати продукцію (перш за все зерно та інше збіжжя) через автомобільні та залізничні шляхи до Європи. Однак з цим також є проблеми: геть не партнерська поведінка наших сусідів, які забороняють як наш експорт, так і навіть транзит через свою територію.
Намагаючись боротися з цим, Україна має намір подати на арбітраж у ВТО. Однак така політика уряду є абсолютно хибною: засідання по цій справі розтягнуться на роки, тоді як відновлення експорту потрібно нам сьогодні та зараз. Значно логічніше було б апелювати до Єврокомісії, нагадуючи останній як про економічну частину Асоціації з ЄС, так і про зону вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом, яка наразі фактично не діє з незрозумілих та безпідставних причин.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
- Ембарго на українське зерно: в ЄС не підтримали заклики сусідів України
- Масована атака "Шахедів" по Одещині: під ударом опинились українські порти на Дунаї
- В Єврокомісії офіційно запропонували продовжити заборону на імпорт українського зерна